De Covid19-tegoedbon voor pakketreizen

De Covid19-tegoedbon voor pakketreizen

Deel dit artikel

Situatie op 8 mei 2020

Beste klant,

We moeten er niet flauw over doen: dit systeem is ontworpen om de reissector te redden.  De voorschotten/ betalingen die Penta Reizen van u ontvangen heeft, worden immers doorgestort naar zowel binnen- als buitenlandse dienstverstrekkers waarmee uw reis samengesteld wordt.  Dit geld zit dus niet meer bij ons in Izegem, vandaar dat het ook onmogelijk is om iedereen zomaar terug te storten.  Iedereen alles onmiddellijk doen terugbetalen zou immers een golf van falingen in de sector op gang brengen met alle gevolgen van dien.   Daar zal de consument ongetwijfeld ook financieel bij inschieten: het tegoedbonsysteem is er dus ook om jullie financieel te beschermen.

Het tegoedbonsysteem is complex en ik ben geen jurist.  Dit is dus geen wettelijk bindende tekst, gewoon een poging om het voor u verstaanbaar uit te leggen:


-> De reis wordt geannuleerd door de organisator of wegens reisverbod: u krijgt een tegoedbon.

Momenteel is het systeem van de tegoedbon geldig voor reizen met vertrek tot 7 juni of later indien er inreisverbod op de bestemming is.  Er zijn uitzonderingen, maar dat is een gunst naar jullie toe.  Hoogstwaarschijnlijk zal die datum nog (een paar keer) opgeschoven worden.


-> U annuleert zelf al uw reis voor een periode waarvoor er nog geen reisverbod is.

Indien u zelf initiatief neemt om te annuleren, dienen annuleringskosten betaald te worden.  Eens u daarvoor gekozen hebt is dat onherroepelijk, en kan u later niet alsnog een tegoedbon vragen.

Het systeem van de tegoedbon:

  • Is wettelijk bepaald via een Ministerieel Besluit.
  • u ontvangt een tegoedbon voor het bedrag dat u aan ons betaald hebt.  Indien er dus een saldo openstaat voor een reis die omwille van het corona-virus geannuleerd wordt, hoeft u dat niet te betalen.
  • u ontvangt een tegoedbon van de reisorganisator.   Indien wij doorverkoper zijn een tegoedbon van die leverancier , een tegoedbon van Selectair Penta Reizen indien wij organisator zijn. 
  • de tegoedbon kan gebruikt worden voor een reis uit het aanbod van de uitgever van die tegoedbon.  Bij velen kan u bijv. van bestemming wijzigen als dat in het aanbod zit van wie de tegoedbon uitgeeft, maar dat is geen vaste regel.
  • de tegoedbon is 1 jaar geldig.  Dit is de reservatiedatum, de reis kan eventueel later vallen.
  • Indien de tegoedbon niet volledig opgenomen is na 1 jaar, kan een terugbetaling voor het saldo gevraagd worden.  Wij proberen dat dan zo snel mogelijk te doen, maar de leveranciers hebben dan nog 6 maanden de tijd om terug te betalen.  Uiteraard betaalt Penta Reizen u sneller uit, als het geld ook door ons vroeger ontvangen wordt.
  • De tegoedbonnen zijn gedekt tegen financieel onvermogen bij ons of de leverancier. Dit is immers verplicht voor wie in  België gevestigd is en reizen aanbiedt.  Zo bent u zeker dat uw centjes veilig zijn.  Bij Penta Reizen loopt die verzekering bij VVR / Amlin.


Dit is een algemene schets: ieder dossier heeft haar specifieke kenmerken.  Dus contacteer ons gerust om meer informatie in te winnen over uw reis, en te overleggen wat u best doet. 

Voor wie dit leest en geen dossiers heeft bij Selectair Penta Reizen: wie bij een leverancier in ons land geboekt heeft, gelden dezelfde regels.  Wie (online) in het buitenland geboekt heeft, hangt vast aan de regels van het land waar de reis geboekt is.

 

#Samensterk


Pieter Demuynck.

Zaakvoerder Penta Reizen.

 

 

 

 

Pieter helpt je graag verder
Pieter helpt je graag verder

Pieter helpt je graag verder

Selectair Penta Reizen

Heb je een vraag? Bel ons gerust even op of stuur ons een mailtje. Dan maken wij zo snel mogelijk werk van jouw aanvraag.

Nieuwstraat 31
8870 Izegem